یاوه های عاشقانه یک من

نگاهي به طرح آموزش كودكان كار و خيابان
اين طرح توسط اعضاي كميته كودكان خياباني "انجمن حمايت از حقوق كودكان"از خرداد ماه سال 79 در روزهاي جمعه در كتابخانه خواجوي كرماني واقع در پارك خواجوي كرماني،محله ي دروازه غار شروع به كار كرد و در ابتدا با6 داوطلب و حدود 20تا30 كودك كار خود را آغاز كرد و از آن جا كه اساس فعاليت در اين طرح، كار داوطلبانه و اراده ي شخصي فعالان در طرح بود در ايجاد رابطه ي انساني-عاطفي با كودكان محله آن چنان تا ثير گذار بود كه هنوز هر هفته با چهره هاي جديد از اين كودكان مشتاق آموزش و يادگيري روبه رو مي شويم تا جايي كه اكنون 250 كودك را در بر ميگيرد.
پس از يك ماه فعاليت خيلي زود متوجه شديم كه اگر چه سواد آموزي و خواندن و نوشتن پايه و اساس ديگر آموزش هاست ولي اين بچه ها به دليل شرايط سخت و غير قابل تصوري كه دارند نياز به سواد آموزي شايد نياز پنجم آنان باشد. كودكاني كه بيش از هر چيز از بحران هويت و بحران عاطفه در شهر بزرگي مانند تهران رنج مي برند. بچه ها در حالي در كلاس درس حاضر مي شدند كه نه تنها صبحانه بلكه شب قبل هم شام نخورده بودند. همچنين در وضعيت بهداشتي اسفباري زندگي ميكردند.آثار ضرب و جرح موجود در صورتشان حاكي از وجود نابساماني و خشونت در زندگي، چه در خانواده و چه در خيابانها و كارگاهها بود. كودكاني كه به ندرت كسي آنان را به نام صدا كرده بود. بيشتر آنان را "آهاي"يا "بچه"خطاب كرده بودند. كودكاني كه خيلي از آنان حتي شناسنامه نداشتند.
لذا به سرعت با اعضاي جديدي كه به ما پيوستند،گروه هاي كاري مختلف بر اساس نيازها شكل گرفت.پس از تشكيل اولين گروه يعني سواد آموزي،بلا فاصله گروه هاي ديگري مانند مددكاري، بهداشت،آموزش پيش از دبستان،ورزش و غيره شكل گرفتند و شروع به كار كردند.
اكنون پس از گذشت18ماه تعداد نيروهاي داوطلب فعال در طرح به 40نفر مي رسد كه تركيب هاي متفاوتي از پزشك معالج،پرستار،مربي ورزش،مددكار،روانشناس و غيره را تشكيل مي دهد.
................................................................
يكي از مشكلات عمده اين سازمان كمي تبليغات ميباشد.
به نظر من ما بلاگر ها و بلاگ خوان ها ميتونيم حداقل توي رفع اين مشكل
به اين سازمان كمك كنيم.
لطفا نظراتتون و يا اينكه مايليد همكاري كنيد را براي من بفرستيد.(همين بقل توي ستون به رنگ سبز ««نظرات شما»»)