یاوه های عاشقانه یک من
متن مصاحبه با راجر واترز

راجر واترز نفس راحتی کشيد
حالا زمانی است که او مي تواند رودروايسي با همکارانش را کنار بگذارد.
آخرين آلبوم او با گروه قبلي اشPink Floyd در سال 82 ضبط شده بود ولي اين باعث نشده
که جوانها دست از موسيقي او در دهه اخير بردارند. بهترين آلبومهای آنها مانند
The Dark Side of the Moon , The Wall , Wish You Were Here
زماني ساخته شده که واترز هسته اصلي گروه بوده و آنها (آلبومها) بيش از
سي سال روي چارت جاي خود را حفظ کرده اند.
تاثير اين آلبومها را مي توان بر گروههاي نوپاي مختلفي از جمله Radiohead يافت ، که موسيقي
آنها برگرفته از همان روحیه اي هیجاني ، احساس پاک و خالص ، ديدگاهي بيمناک
از جهان، موسيقيFloyd است .
بهترين گواه و شاهد بر تاثيرگذاري او ، آلبوم دو ديسک منتخب های Echoes است که پائيز
سال گذشته منتشر گرديد و بيش از 3 ميليون کپي فروش داشته است .
زماني که در دهه 90 گروه Floyd ناپديد شد ، واترز اين دهه را با تورهاي مختلف موفقي
در آمريکاي شمالي سپري کرد و در حال حاضر خود را براي يک تور 4 ماهه
در اروپا و آسيا آماده ميکند . علاوه بر آن بر روي اولين ضبط استوديويي خود در اين 8 سال
کار ميکند که موضوع آن راجع به يک بازمانده شکنجه کشيده ایست از منطقه بالکان
که در نيويورک با يک تاکسي کار ميکند .
موضوعات انتخابي او اگر چه هنوز سبک تر و عامه فهم تر نگشته وليکن وی را
راضي ميکند ، و باعث کم رنگ تر شدن جريان طولانی خصومت مدت وي و اعضاي
گروه قبلي اش David Gilmour, Nick Mason , Rick Wright گرديده است .
زماني که به واترز گفتند گيتاريست در حال بازنشستگي است ، گفت :" چه عجب !!
آناتومي و ساختاري که او در Floyd پرورش داد به سرنوشت تک نوازي او صدمه زد
و از طرفي به اعضاي گروه کمک کرد تا راه خود را با نامFloyd ادامه دهند .
چيزي که به گروه حيات بخشيد نيروي هنگفت تجاري اين نام بود که همه ما
آن را ناديده گرفتيم . من به اين موضوع يقين دارم زيرا وقتي گروه بدون واترز و در سال 87
به تور رفتند ، از اينکه بليط ها فروش نروند وحشت داشتند ، ولي در آغاز تور
و در دو روز 160000 بليط فروختند . اين اسم قدرت باورنکردني دارد !
در دهه 70 گروه Sex Pistols اذعان داشت که Floyd پرشکوه ترين گروه راک است . و حالا که
گروههاي Punk عرصه را در اختيار گرفته اند ، Floyd از تاثيرگذاري کم تري برخوردار
است . به نظر تو دنيا برعکس شده است ؟
من فکر ميکنم اين يک چيز دوره ايست . گروه Sex Pistols آمده بودند تا فقط سروصدا راه
بياندازند . اين مورد دقيقا آشکار و واضح است . زيرا آنها توسط کسي که فروشنده
يک سري لباسهاي مسخره بود ، گرد هم آمده بودند ، که بعد از مدتي که يکي
از آنها فوت کرد ، براي همه بهتر شد !
از Radiohead چيزي شنيدي ؟
پسرم به من کامپيوتري داده که خيلي دوستش دارم . يادم مياد که 2 یا 3 ترانه خوب
داشت . دوستم هم آلبوم جديدي بهم داد که چيز قرمز رنگي داشت که فراموش کردم
چه نامي داشت .
فراموشي ؟
بله ، فراموشي . ديگه از من گذشته . من يک بار در ماشين به اون گوش دادم ،
گفتم : " خوب ، عاليه بچه ها ، منو جا گذاشتيد ! " . پس آلبومهای Neil Young و John Lennon
کجا هستند ؟
آلبومهاي Dark Side of the Moon و The Wall هرهفته از
بيشترين خريد برخوردار هستند . هيچ وقت فکرکردي چرا ؟
براي سالها جواب اين سوال را نمي دونستم . چون برام یک Surprise بود . به نظرم
هر دو آلبوم از ويژ گيهاي مشابهي برخورداند : هر دو بسيار دلچسب و خوش آهنگ
هستند . مخصوصا ... Dark Side که بر روی بسياري از باورهاي کار ساز انگشت
ميگذارد ...
اين آلبومها اغلب توسط افراد بالغي خريداري مي شوند که موسيقي آن
مطابق با عقايد و انديشه هايشان باشد .
اين که مردم هنوز هم آلبوم Catcher in the Rye را ميخرند ، به واقع کمک مي کنه که طرز تفکر
ما رو درک کنند .

Pink Floyd يکی از بهترين گروههاي موسيقي مفهومي در قرن اخير است. چگونه
آلبوم Echoes را ساختيد ؟
اگر قدرت داشتم ، اون رو اصلا نمي ساختم . اصولا آدم محققي نيستم . ولي
اکثر آثارم از حيث فلسفي و موسيقيايي تناسب دارند . که البته افراد زيادي در
آنها دخيل هستند .
کمي بعد از کريسمس ، وقتي به پيک نيک ، کنار درياچه رفته بودم ، يکدفعه
درامر گروه ، Nick Mason را آن سوي درياچه ديدم . 15 سال ميشد که اور را نديده بودم.
سپس رفتم پشت او و گردنش را فشار دادم . وقتي برگشت نزديک بود از
ديدن من روي زمين بيافتد. او من را به شام دعوت کرد و خوب من هم رفتم
چون ما براي سالها دوستان بسيار نزديکي بوديم ...
آيا Pink Floyd می تواند به مانند دهه 70 به عنوان بزرگترين گروه دوباره با يکديگر
باشند ؟
نمي دونم ، شايد ! به قول Eagles مثل اين که جهنم يخ زده باشد !! چون بسياري
از روابط دوستانه و برادرانه بين ما ديگه وجود نداره .
حال اگر من خيلي خوش اخلاق بودم ، ممکن بود که يک تور مجدد با هم داشته
باشيم ، ولي خدا را شکر که نيستم !